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SCDPインターンシップ特集 「マーベルさんのちょばちょばSCDPレポート 第2回」 ※「coba-coba(ちょばちょば)」はインドネシア語で、「やってみよう!」という意味です。


出席者の検温をするマーベルさん

SCDPインターンシップ特集
「マーベルさんのちょばちょばSCDPレポート 第2回」


※「coba-coba(ちょばちょば)」はインドネシア語で、「やってみよう!」という意味です。

「日本語」「英語」「インドネシア語」でレポートいたします。

SCDPレポート (日本語)

 こんにちは、静岡大学工学部4年生のマーベルです。今回は公益財団法人静岡県国際交流協会(SIR)が主催の「留学生のための就職支援講座I 静岡県の経済・産業について」のレポートです。今回の講座では、企業経営研究所の中山勝先生が講義してくださりました。

 今回の講座では、静岡県の特徴から始まって、静岡県の各企業にフォーカスしていく形になりました。静岡県は日本の大動脈に位置しており、気候が温暖で自然も豊かで、その上に第二次産業が発展しています。このため、静岡県は住む場所としても働く場所としても魅力的だと思われています。そんな静岡県の中でも東部・中部・西部でそれぞれ産業の特色があり、特に私が住んでいる静岡県西部では輸送機械や楽器の製造が強みです。実際、スズキ、ヤマハ、ローランドを始めとした世界で有名な大企業も、静岡県に所在しています。他にも、静岡県にはユニークな中小企業も多く、それぞれの分野で「ナンバーワン」ではなく、競合相手を作らせない「オンリーワン」を目指して頑張っています。

 講義の最後では、留学生の就職活動の状況についても触れて下さいました。留学生を採用するにあたって企業がもっとも重視するものは、日本語能力とコミュニケーション能力であり、ほとんどの企業は留学生を日本人と同じプロセスで採用しています。これは、企業側が、言葉や文化の壁による負担を軽減することを重視しているためです。

 以前から私は日本国内のどこでもいいので、機械メーカーを中心に、自分の興味のある会社に行きたいと思っていましたが、意外とそういった企業は静岡県西部に集中していることに気づきました。

 そこで、今回の講座について参加した留学生がどのような感想を持ったのかインタビューをしてみました。

 たとえば、ベトナム出身の2年生の学生は「この講座を通じて静岡県の特色を知り、興味を持った」と述べてくれました。また、韓国出身 の2年生の学生は「就職活動に向けてどう準備していけばいいのかわかってきた」と述べてくれました。

 このような感想を聞いて、この講座は、静岡県に就職したい留学生はもちろん、日本国内で就職したい留学生にとって参考になると思いました。特に、講座の終盤での留学生の就職活動事情の話は、留学生にとって就職活動においてどのようなステップで進めていけばいいのかを考える材料になると思います。

 私もこの講座で学んだことを、就職活動の準備にはもちろん、例えば静岡県の企業と関わって仕事をするときなど、社会人になってからも役立てていきたいと思います。

 次回は、公益財団法人静岡県国際交流協会が主催の就職支援講座で「静岡県内の企業」についてレポートをする予定です。お楽しみに。

SCDP Report in English

   Hello, I'm Marvel, a fourth-year student in the Faculty of Engineering at Shizuoka University. This time I would like to report on the "Employment Support Course for International Students I: Lecture on Economy and Industry in Shizuoka Prefecture" organized by the Shizuoka Association for International Relations (SIR). The lecture was given by Professor Masaru Nakayama of the General Incorporated Foundation SURUGA Institute.

   The lecture started with the characteristics of Shizuoka Prefecture and then focused on each company in Shizuoka Prefecture. Shizuoka Prefecture is located on the main artery of Japan, with a mild climate and rich nature, and on top of that, it has a developed secondary industry. For this reason, Shizuoka Prefecture is considered (or thought to be) an attractive place to live and work. Within Shizuoka Prefecture, the eastern, central, and western parts of the prefecture each have their own industrial characteristics, with the western part of Shizuoka Prefecture, where I live, being known for its automotive and musical instrument manufacturing industry. In fact, some of the world's largest companies, including Suzuki, Yamaha, and Roland, are located in Shizuoka Prefecture. In addition, there are many unique small and medium-sized companies in Shizuoka Prefecture that are working hard; not to become the "number one" in their respective fields, but rather the "only one" by specializing in niches that has not been filled by any other competitors.

   At the end of the lecture, he also touched on the situation of job hunting for international students. When hiring international students, companies place the most importance on their Japanese language skills and communication skills, and most companies use the same process to hire international students as Japanese. This is because companies place importance on reducing the burden caused by language and cultural barriers.

   I had always wanted to go to a company that I was interested in - mainly machinery manufacturers - anywhere in Japan, but surprisingly I noticed that quite many of such companies were concentrated in the western part of Shizuoka Prefecture.

   Therefore, I interviewed the international students who participated in this course to find out what they thought about it.

   For example, a second-year student from Vietnam said, "Through this lecture, I learned about the characteristics of Shizuoka Prefecture and became interested in it," and a second-year student from South Korea said, "I now know how to prepare for job hunting.

   Hearing these comments, I thought that this lecture would be useful not only for international students who want to work in Shizuoka Prefecture, but also for those who want to work in Japan. I think that the discussion on the job-hunting situation of international students at the end of the course will be useful for international students to think about what steps they should take in their job-hunting activities.

   I would like to use what I learned in this course not only in preparation for job-hunting, but also after I graduated from the university, for example, working a project that involves companies in Shizuoka Prefecture.

   In my next article, I plan to report on "Companies in Shizuoka Prefecture" at a job-hunting support course organized by the Shizuoka Association for International Relations(SIR). Please look forward to it.

SCDP Laporan dalam bahasa Indonesia

Hai, saya Marvel, mahasiswa tahun keempat di Fakultas Teknik Universitas Shizuoka. Kali ini saya ingin melaporkan tentang "Seminar Mencari Kerja untuk Siswa Internasional I: kuliah di Ekonomi dan Industri di Prefektur Shizuoka" yang diselenggarakan oleh Shizuoka Association for International Relations (SIR). Seminar ini diberikan oleh Profesor Masaru Nakayama dari General Incorporated Foundation SURUGA Institute.

Seminar ini dimulai dengan karakteristik Prefektur Shizuoka dan kemudian difokuskan pada masing-masing perusahaan di Prefektur Shizuoka. Prefektur Shizuoka terletak di arteri utama Jepang, dengan iklim yang sejuk dan alam yang kaya, dan selain itu, memiliki industri sekunder yang maju. Karena ini, Prefektur Shizuoka dikenal sebagai tempat yang menarik untuk tinggal dan bekerja. Prefektur Shizuoka terbagi menjadi bagian timur, tengah, dan barat, masing-masing memiliki karakteristik industrinya sendiri, dengan bagian barat Prefektur Shizuoka, tempat saya tinggal, dikenal dengan industri manufaktur otomotif dan alat musiknya. Bahkan, beberapa perusahaan terbesar di dunia, termasuk Suzuki, Yamaha, dan Roland, berlokasi di Prefektur Shizuoka. Selain itu, ada banyak perusahaan kecil dan menengah unik di Prefektur Shizuoka yang bekerja keras; bukan untuk menjadi "nomor satu" di bidangnya masing-masing, melainkan "satu-satunya" dengan mengkhususkan diri pada ceruk (niche) yang belum diisi oleh pesaing lainnya.

Di akhir kuliah, beliau juga menyinggung tentang situasi job hunting mahasiswa internasional. Saat merekrut siswa internasional, perusahaan sangat mementingkan keterampilan bahasa Jepang dan keterampilan komunikasi mereka, dan sebagian besar perusahaan menggunakan proses yang sama untuk mempekerjakan siswa internasional seperti orang Jepang. Hal ini karena perusahaan menempatkan pentingnya mengurangi beban yang disebabkan oleh perbedaan bahasa dan budaya.

Saya selalu ingin pergi ke perusahaan yang saya minati - terutama produsen mesin - di mana saja di Jepang, tetapi yang mengejutkan saya perhatikan bahwa cukup banyak perusahaan seperti itu terkonsentrasi di bagian barat Prefektur Shizuoka.

Oleh karena itu, saya mewawancarai siswa internasional yang berpartisipasi dalam kursus ini untuk mengetahui pendapat mereka tentang hal itu.

Misalnya, seorang siswa tahun kedua dari Vietnam berkata, "Melalui kuliah ini, saya belajar tentang karakteristik Prefektur Shizuoka dan menjadi tertarik padanya," dan seorang siswa tahun kedua dari Korea Selatan berkata, "Saya sekarang tahu bagaimana mempersiapkan untuk mencari pekerjaan.

Mendengar komentar tersebut, saya berpikir bahwa kuliah ini akan bermanfaat tidak hanya bagi mahasiswa internasional yang ingin bekerja di Prefektur Shizuoka, tetapi juga bagi mereka yang ingin bekerja di Jepang. Saya pikir diskusi tentang situasi pencarian kerja mahasiswa internasional di akhir kursus akan berguna bagi mahasiswa internasional untuk memikirkan langkah-langkah apa yang harus mereka ambil dalam kegiatan pencarian kerja mereka.
Saya ingin menggunakan apa yang saya pelajari dalam kursus ini tidak hanya dalam persiapan untuk mencari pekerjaan, tetapi juga setelah saya lulus dari universitas, misalnya, mengerjakan proyek yang melibatkan perusahaan di Prefektur Shizuoka.

Dalam artikel saya berikutnya, saya berencana untuk melaporkan "Perusahaan di Prefektur Shizuoka" pada kursus dukungan pencarian kerja yang diselenggarakan oleh Shizuoka Association for International Relations (SIR). Sampai jumpa lagi.

「留学生のための就職支援講座Ⅰ 静岡県の経済・産業について」講師:(一財)企業経営研究所 中山勝先生

授業後の様子